(אקדמיה)
הוראה במסגרת אקדמית של המכון הטכנולוגי בחולון סדנאות וקורסים שונים משנים א׳ עד ג׳.
שנה א׳ סמסטר א׳ - סטודיו משני א – עיצוב בסיסי
תאור: עיצוב בסיסי 1. קורס ליבה לפיתוח חשיבה מושגית חומרית וצורנית .
מטרה: לימוד ומחקר של מושגי יסוד בשפה החזותית, פיתוח חשיבה מושגית וכלי ביטוי והבעה חזותיים וחומרים. משחקי חומר ושפה.
נושאי לימוד:
- תכונות פיסיקאליות חומריות: גודל, משקל, מסה, גמישות, נוקשות,שבירות,פריכות,צפיפות, אלסטיות, שקיפות,התפשטות, התכווצות, מהלכי כוחות (מתיחה, לחיצה, גזירה וכו').
- מרקם (טקסטורה): עיבוד חומרי ומושגי (סימבולי ממשי וכו'), סוגי מירקמים (חלק, מחוספס, מדומה,אחיד,משתנה וכו'), תכונות בהקשר חושי מישוש וראיה.
- שפה חזותית: פירוק, הרכבה, קומפוזיציה דו מימדית, קומפוזיציה תלת מימדית. סופרפוזיציה, גקסופוזיציה,
- מושג (קונספט) : קונקרטי, אבסטרקטי, תיאורי, תאורטי, יצוג , דימוי וכו'.
- הבעה : גרפית (רישום, ציור, צילום), תלת מימדית יציקה, תבליט, הרכבה וטכניקות עיבוד חומר שונות.
- כלי סדנא: היכרות עם הסדנא הקלה,תבנית יציקה, כלים דיגיטאלים (הדפסה תלת מימד, חיתוך ליזר, כירסום ועוד)
שנה א׳ סמסטר א׳ - אוֹרְיָנוּת אדריכלית - לראות, לקרוא, להבין - מגאומטריה מרחבית לשרטוט אדריכלי.
באמצעות השרטוט האדריכלי, האדריכלים משוחחים בינם לבין עצמם, עם לקוחותיהם ועם בעלי המלאכה השונים. האדריכלות ועיצוב הפנים ללא השרטוט וההבנה התלת ממדית, היא דיסציפלינה ללא שפה. את הקורס נתחיל בשרטוט של קובייה כאובייקט פשוט בה ניתן לאחוז, ונסיים בקובייה כמרחב רב מפלסי אליו ניתן להיכנס. כל שיעור נוסיף עוד ועוד רובד של ידע ולאחר שנשלוט באיזומטריה, ואקסנומטריה ובשרטוט והבנת החזיתות נגלה את סודות החתך ונגיע לבסוף למרחב מורכב, המכיל פרטים, פתחים, מדרגות, דלתות וחלונות. סרטון הממחיש את תכני הקורס ניתן לראות פה.
אדולף לוס כתב בשנת 1907: ״את הפרויקטים יש לתכנן מהפנים על החוץ. בשלב הראשון – הרצפה והתקרה, בשלב השני – החזית. הדגש העיקרי הושם על פיזור מדויק של צירים ועל ריהוט נכון. כך הבאתי את תלמידי לידי חשיבה תלת ממדית, חשיבה בנפחים. מעטים הם הארכיטקטים שיכולים לחשוב כך היום. נדמה שהחינוך הארכיטקטוני מסתיים היום עם חשיבה דו-ממדית״ (לוס, 2004, ע 185).
בשנת 2008 כשהתחלתי ללמד במכון הבנתי את החוסר והצורך בקורס גאומטריה מרחבית ושרטוט אדריכלי, ומ 2011 ועד היום, תודות לפידבק מהסטודנטים הרבים, הקורס התגבש לצורתו הנוכחית.
סמסטר ב׳ - עיצוב עירוני על פי ילדים
המרחב העירוני מעוצב ומתוכנן סביב סוגיות סטטוטוריות, תנועה, תחבורה, מגורים, כלכלה, אקולוגיה ועוד. הקורס ׳עיצוב עירוני על פי הילדים׳ מציע שכבת תכנון נוספת וחדשה למרחב, שם דגש על נקודת המבט הילדית.
העיר חולון, כמו ערים נוספות בגוש דן, מוגדרת כ ׳עיר בעבודות׳, מצב המקצין נקודות תורפה במערכת התכנון העירוני המתקשה לקחת בחשבון באופן מובנה תכנון הלומד מאנשים ובייחוד מקהילת הילדים. הקורס יהיה מבוסס על מחקר מנקודת מבטם הייחודית של ילדי העיר, ויתאים לקידום המרחב הבנוי באשר הוא, מהתבסס על ההנחה כי הילדים הם השותפים הרגישים ביותר למרחב, "ערים טובות לילדים הן ערים טובות לאנשים". (פרופ' קרלה רינלדי רג'יו אמיליה).
הקורס ינוע בתהליך רציף מפעולה חוקרת לפעולה יוצרת, כאשר חומרי המחקר יהוו הבסיס הפיזי האסתטי והערכי לעיצוב.
המחקר בקורס מבוסס על שיתוף פעולה עם ילדי בית ספר יסודי נבחר בעיר חולון, קהילת ילדים מכיתות א'–ג' וקבוצות סטודנטים יחקרו יחדיו אזורים נבחרים בעלי פוטנציאל והזדמנות לשינוי במרחב העירוני חולון. המחקר פועל על פי מתודולוגיה ייחודית, בהשראתה של הגישה החינוכית של רגי'ו אמיליה.
העיצוב יצמח מתוך הסיורים המשותפים של סטודנטים ותלמידים, כאשר העיר תהא מעבדה של תנועה, פליאה וניסוי. בנוסף, ממצאים מהשטח ייבחנו לאורם של מיפויים עירוניים רחבים, על מנת לעצב מתוך ראייה פרטנית ואסטרטגית כאחד. תוצרי הקורס יציגו את המחקר והעיצוב כמהלך אחד.
הקורס זכה למימון על ידי המועצה להשכלה גבוהה , ולכן בהגשת הסיום אחד מתוצרי הקורס, המתאים במיותר מבחינה יזמית, ייבחר וייבנה בקנה מידה אמיתי וחומרים אמיתיים, ויוצב במרחב עירוני ספציפי. התוצר הנבחר ייבנה בעזרת מפעל / יצרן חיצוני להצבה במקום נבחר בתיאום עם עירית חולון. הקורס שואף לייצר השפעה ממשית במרחב העירוני ולתרום לעשייה חדשנית איכותית מבוססת מחקר בעיר.
מעצבים מרצים: צמרת הראל כנות, אשר אלבז
שנה ב׳ סמסטר ב׳ - סטודיו סדנה 3 - ייצוג וחומר
מטרות הקורס:
ייצוג – מבנה, חומר, סימן, סמל. עבודה משולבת סדנה, לימוד ותרגול של השימוש בסימנים וסמלים בעיצוב פנים. עבודה מפורטת בקנה מידה קטן.
עיצוב הוא גם מעשה של תקשורת. כל סביבה מעוצבת מעבירה מסרים על ידי יצירת אסוציאציות במוחו של המתבונן או המשתמש. תקשורת זו מתרחשת ללא קשר לכוונת המעצב והיא מועברת באופנים שונים, סמלים וסימנים.
תכנים: בסמסטר ייחשפו הסטודנטים לסימבוליזם וסמנטיקה עיצובית באמצעות חומר, אור, צבע ,צורה, טקסט, אייקון, ועוד.
מטלות: הסטודנטים יחקרו ויעצבו אלמנטים של פנים בית בקנה מידה קטן, עבור לקוח מדומיין, כל אלמנט יבחן במשמעויותיו הראשוניות והמשניות (דנוטטיבי וקונוטטיבי). בקורסים נלווים הסטודנטים ילמדו על ההיבטים הטכנולוגיים של חומרים ומערכות, וילמדו למדל ולהדפיס תלת ממד. הקורס יורכב משני תרגילים עוקבים (פתח, מפלס)
שנה ב׳ סמסטר ב׳ - טכנולוגיה 3 - דרך שיטות וחומרים.
היכרות עם תהליכי בנייה והתערבות בבניין קיים, תוך סקירת מכלול השלבים והמרכיבים הרלבנטיים לפיתוח עיצוב פנים. ניתוח והבנת מערכות יחסים מכוננות בין צורה, חומר, פונקציה, מעטפת חוץ וחלל פנים. היכרות עם תולדות טכנולוגיות וחומרי הבנייה כבסיס לביטוי האדריכלי, ולמבנה כמאפייני מקום, תרבות, תקופה ואורח חיים. הצגת טכנולוגיות בנייה ואופן יישומן בבניה תוך הצגה של פרטי הבניין הרלוונטיים. היכרות עם מערכות המבנה הבסיסיות. בנייה ירוקה והתייחסות לדילמות ואתגרים אקולוגיים. פיתוח עבודת השרטוט תוך ייצוג של מפרט טכני, דרישות ביצועיות, והיבטים עיצוביים וחומריים בסט תכניות עבודה ופרטי ביצוע אופייניים, לבעיות תכנון מוגדרות וממוקדות.
מפרטי המדרגות והפתחים השונים, תוך התייחסות לפרטי חיבור, הבנה חומרית ושיטות בניה. נלמד לתכנן מערכת תנועה מפלסית בתוך קונטקסט אדריכלי נתון. פלסמה בספרו (The Eyes of the Skin) כותב: ״רבים מן הפרויקטים הארכיטקטוניים של 20 השנים האחרונות, שהמקבלים ביקורות טובות על ידי העיתונות האדריכלית הבינלאומית, מבטאים נרקיסיזם וניהיליזם של העין. העין הגמונית והיא מבקשת שליטה בכל תחומי התרבות, היא מחלישה את יכולתנו לאמפתיה וחמלה עם העולם. העין הנרקיסיסטית רואה באדריכלות אמצעי לביטוי עצמי, וכמשחק אינטלקטואלי-אמנותי מנותק מקשרים חברתיים וחברתיים מהותיים, ומקדמת ניתוק והניכור חושי ונפשי. במקום לחזק את חוויית האדם המרוכזת בגוף״ (…..).
בקורס נתייחס לשיטות בניה, תקנים וחומרים, אך נדון גם בדיבור האילם של האדריכלות – הדיבור על היבטים התחושתיים, הפנומנולוגיים בכפיפה אחת עם ההיבטים הטכנולוגים.
שנה ג׳ סמסטר ב׳ עיצוב פנים עירוני.
המרחב העירוני כפי שאנחנו מכירים וחווים אותו, מתוכנן ומעוצב ע״י שחקנים רבים, ״העסקה התכנונית״ מתארת מרחב פוליטי, עסקי, יזמי, כלכלי רב כוח, המשפיע בצורה הדרמטית ביותר על האופן בו מתקיים הלכה למעשה הבינוי העירוני. למרות שהרציונל העירוני הראשוני הוא ״טובת הציבור״ נראה כי שיקולים אחרים מקבלים עדיפות וטובת הציבור, חווית התושב, ואף היופי העירוני, נדחקים לשוליים. הקורס פותח צוהר לפרדיגמות התכנון מסוף המאה ה-19 ועד היום במטרה ליצר בסיס מושגים רחב ותמונה ביקורתית על המצב העכשווי. בקורס נדבר בין היתר על תפקיד האדריכל אך נתמקד בעיקר בעמדת מעצב פנים; מעצב אשר עובד בקנה מידה אישי ואינטימי, הנוגע בחומר, המתייחס לפרט הסופי, למפגש היד, לסאונד, לאווירה ולחוויה הכוללת, ומפגיש אותו עם המרחב העירוני, הקורס מציע למרחב העירוני שחקן נוסף - מעצב פנים עירוני. בקורס נעסוק במחקר וניתוח עירוני, ובסופו יציעו הסטודנטים התערבות עירונית;אובייקט או מרחב, שעוצב על-בסיס מחקרם, במטרה לקדם עירוניות טובה יותר, איכותית, הומניסטית ויפה.
סדנא עיצוב מקיים במרחב העירוני.
הקורס 'עיצוב מקיים במרחב העירוני' של הפקולטה לעיצוב HIT מציע מהלך משמעותי של עיצוב חברתי, משותף, וקונקרטי במרחב פיזי נתון. הקורס מכוון להנעת שינוי, התנהגותי ותפיסתי לטובת פיתוח אקולוגי ובר-קיימא בהקשרים מקומיים וגלובליים.
הפעילות מתקיימת במסגרת סדנה ממוקדת התומכת בעירוניות אקולוגית ומקיימת, ביצירת מקום (Creative Place Making) חיוני ומיטיב לקהילות מקומיות ובהנעה לשינוי תודעתי והתנהגותי.
כחלק מגישה זו, של יחשבו עולמית - פעלו מקומית' (Think Globally - Act Locally) הקורס מציע עיצוב רב-תחומי וכולל של סביבה, חלל, מבנה, אובייקטים ותקשורת חזותית, לעיתים, עד לכלל ביצוע התערבויות פיסיות 1:1 בשטח.
במוקד מוצבים אתגרים מוגדרים וטקטיים לקידום פרויקטים, בתוך מתן דגש לעיצוב קונקרטי מונחה עבודה עם חומרים אקולוגיים, למשל, שימוש מחדש, ומחזור פסולת.
תכנית הסדנה כוללת חמישה ימים חווייתיים ואינטנסיביים: סמינר פתיחה המציב תמות, נושאים, כלים ותקדימים, מפגשים עם המזמינים והשותפים, ופיתוח עיצוב לפרויקט בעבודת צוות (co-design). בתהליך משתתפים בד"כ כ-20 סטודנטיות וסטודנטים מהמחלקות לעיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ועיצוב תקשורת חזותית בפקולטה לעיצוב HIT, מנחים ויועצים אקדמיים ומקצועיים, ארגונים מזמינים וקהילות תושבים. סדנת הקורס פתוחה לליווי ולהשתתפות תושבים, מובילים, בעלי עניין ובעלי תפקידים. אירועי הפתיחה והסיום פתוחים לציבור הרחב.
הפקה, הנחייה וניהול אקדמי ומקצועי אדר' ברכה קונדה. לינק לתוצרים